fredag 7 november 2008

Choklad med lakrits

För tre år sedan hade jag besök av Ausa, en väninna från Island. Hon hade en jumbopåse med godis med sig som hon köpt på flygplatsen; Keflavik. Påsen innehöll lite av varje; Dajm, Japp, Non-stop och "choklad-lakrits". Det går inte att blanda choklad och lakrits, vem har kommit på något så tokigt, sa jag till Ausa. Hon tittade på mig och påstod på fullaste allvar att det var favoritgodiset nr. 1 på Island. Choklad-lakrits!!! Smaka, sa hon, smaka innan du dömmer ut islands favoritgodis. Jag smakade, och blev förälskad. Det är gott! Sedan dess har jag letat choklad-lakrits i alla länder jag besökt, jag har frågat alla jag känner, jag har undrat över varför Sverige är ett sådant underutvecklat land vad det gäller godis. Jag har också kommit på att det, i brist på annat, går att köpa lösgodis; salta fiskar och chokladbitar och äta dem ihop. I tre år har jag blandat salta fiskar med chokladbitar. Nu har Marabou hört min bön. Nu har det kommit ut en lagom stor chokladbit med lakrits. Smaka på den innan ni säger något om att man inte kan blanda choklad och lakrits, för det kan man visst det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Räddningen för dig finns på Lakritsroten på Odengatan 15 och hos Cajsa Warg på söder. Dom har Djúpur, isländsk lakrits med choklad.

Mikkan sa...

Yes, man kan beställa sånt från deras webbshop. Plus att Fazers salmiakchoklad nu finns i vanliga butiker - t o m godare än Marabouvarianten!

Unknown sa...

Hej Mikaela,
märk väl att jag hittat till Odengatan. Se inlägg: http://utsiktmotstureplan.blogspot.com/search?q=lakritschoklad
Men jag håller inte med om att Fazers är godare än Marabou. Islänningarna leder stort och på andra plats kommer Marabou, tycker jag.