onsdag 18 februari 2009

Pris per användning

Jag brukar lyssna på radio, mestadels Mix Megapol, på väg till och från jobbet. Häromdagen pratades det om PPA. Det betyder Pris Per Användning. Ett jättebra sätt att ta sig råd, när man kanske inte riktigt borde. Eller, ett jättebra sätt att räkna ut vad saker egentligen kostar. Ett par jeans som kostar 2.000:- kan ju verka vara lite dyra för stunden men om man använder dem tre dagar i veckan i ett år så kostar dom knappt 13:- i PPA. Ett par lyxiga festskor som kostar 2.000:- men bara används tre gånger får ett PPA på drygt 665:-.
Då tänkte jag på att våra smycken och väskor egentligen är JÄTTEBILLIGA!!! Det här armbandet har jag haft på mig nästan varje dag i två år, det blir ju under 1:- i PPA. Armbandet kostar 525:-. Min väska har jag släpat på varje dag i ett års tid, och den har gjort mycket nytta, för bara 10:- i PPA, det är ju billigare än ett par jeans. Hmmm. snart dags för mig att köpa en ny "billig" TOUS-väska.

Inga kommentarer: