måndag 27 juli 2009

Frukost i Barcelona


Som ni vet så är TOUS från Barcelona, och Zlatan skall strax flytta dit. Det känns som att Barcelona plötsligt är världens mittpunkt. Jag har varit där massor, massor av gånger och då hittat både trevliga restauranger och trevliga vanor. En av de trevligaste vanorna jag har där, är att äta frukost på ett lokalt fik. De flesta hotell bokas normalt utan frukost, sen kan man betala extra för att få frukost. Risken är dock stor att man får sitta i en mörk frukostmatsal mellan ett par från Örebro med trekvartsbyxor och Foppa-tofflor och ett gäng japaner. Istället går jag till närmaste café, det finns minst två caféer i varje kvarter, så man behöver inte gå långt. Där beställer jag mitt kaffe och en god smörgås. Jag sitter antingen på uteserveringen eller inne vid bardisken. Jag brukar bläddra i dagens morgontidning, titta på bilderna, försöka läsa rubrikerna och gissa vad det handlar om. Jag dyker djupt ner i väderprognosen och avslutar med att ta fram en penna och lösa Soduko. Då känner jag mig som en del av Barcelona. Runtomkring är hela Barcelona, på väg till jobbet. Dom tar en snabb café solo och hälsar igenkännande på mig efter ett par dagar. Det känns perfect!

Inga kommentarer: