tisdag 20 mars 2012

En LCHF middag

De flesta av er vet att jag gått ner i vikt, 25 kg. Det är snart ett år sedan jag nådde min målvikt.och jag håller den fortfarande.
Det är naturligtvis så att jag inte kan hänge mig åt godisätande utan måste fortfarande tänka på vad jag stoppar i mig.
Skillnaden mot när jag ville gå ner i vikt är att jag äter lite kolhydrater istället för nästan noll.
Jag kan äta lite frukt och bär, jag kan krydda med tomatpuré. Men jag äter absolut inte pasta, bröd och ris.
Här kommer ett LCHF recept som jag ofta svänger ihop.
Spagetti med köttfärssås á la LCHF.
Jag börjar med att strimla vitkål och steka det i lite olja.
Kryddar gör jag med salt och svartpeppar. Det här får stå och småputtra i stekpannan medans jag lagar köttfärssåsen. Rör om lite mellan varven så det inte bränner vid.
Kålet är själva "pastan", strukturen. För vanlig pasta äter jag inte.
I ärlighetens namn så är det Monstermalla som tipsat om kål-pasta.Hon har massor av bra recept, gå in och inspireras.
Sen tar jag ett halft paket köttfärs, jag brukar använda 5%-ig för det är köttigare. Andra halvan fryser jag ner till någon annan dag.
Jag steker köttfärsen tillsammans med en halv gul lök.
Sen kryddar jag med salt, peppar, vitlök, tomatpuré, chili och paprika.
Sen slår jag på lite grädde eller mjölk eller vatten eller vad du nu vill ha för vätska. Grädde är naturligtvis gott. Det får puttra en liten stund. Det blir sällan så länge för jag är urhungrig efter en hel dag på jobbet. Det sista jag gör är att ha i lite strimlad paprika. Paprikan skall inte bli mjuk
Nu brukar jag vara superduktig och diska undan allt innan jag äter. Jag vill inte behöva ställa mig i köket efter middagen. Jag till och med sätter på kaffebryggaren med en skvätt kaffe så jag efter maten kan gå ut till köket och hälla upp kaffe.
Efter disken så äter jag min härliga pasta bolognesa.
Mums.

Inga kommentarer: