tisdag 22 januari 2013

Husmorstips om statisk elektricitet

Såhär års, på vintern, när luften är kall och torr så besväras jag ofta av statisk elektricitet.
Håret får jag styrsel med genom att spraya lite extra hårspray.
Men kläderna.
Herremingud vad vidrigt det ser ut när kläderna klibbar sig på en. Tunna material klibbar sig mot kroppen och det är omöjligt att bli av med det.
Jag undviker att köpa vissa plagg bara för att jag tror att dom kommer att klibba.

Jag vet att det är viktigt med mycket sköljmedel när man tvättar dom plaggen. Men ibland vill man inte tvätta kläderna, man vill bara ha bort elektriciteten.

Så här kommer ett tvärsäkert tips:
Smörj in händerna med lite handkräm och dra händerna över plagget försiktigt. På kjolar som smiter åt runt benen räcker det oftast med att dra lite längst med fållen på insidan.

Handkrämen sägs kunna bytas ut mot sköljmedel, fast jag brukar köra med handkräm.
Nej, det blir inte flottigt. Du skall inte fetta in händerna totalt, utan bara vanligt som när du använder handkräm, och sen stryka lite lätt över plagget (alternativt på insidan).

Inga kommentarer: