tisdag 20 augusti 2013

Söka jobb

Runt slutet av maj, när det stod klart för mig att vi verkligen skulle stänga butiken, började jag söka nytt jobb.
Det var nytt för mig. Jag har nästan aldrig sökt jobb tidigare. Jag hade ingen CV, ingen aning om vart man vänder sig och ingen aning om vad jag ville göra.
Men jag tänkte, undrar var jag har störst möjlighet att få jobb. Kanske i butik. Så jag sökte några butikschefstjänster.
Lite halvhjärtat.
Det gick jättebra. Jag kom vidare och fick gå på flera anställningsintervjuer.
Enda problemet var kanske att jag egentligen inte alls ville vara butikschef. Inte om butiken inte är min egen.
Fast jag kände att OM jag fick ett av de där jobben så var jag nog tvungen att ta det.

Mannen sa ofta, gör inte det där. Ta inte ett butiksjobb. Du vill ju inte jobba i butik. Vi klarar oss även om du skulle vara hemma utan jobb ett tag. Ta det lugnt.Fundera på vad du egentligen vill jobba med.

Just att ta det lugnt är inte en av mina styrkor.
Men ju mera jag klurade på det här ju säkrare blev jag på vad jag ville jobba med.
Jag vill tillbaka till media.
För er som inte känner mig så jätteväl, så har jag jobbat inom försäljning på ett stort mediabolag innan jag öppnade min butik.
Jag har egentligen alltid känt mig som en mediatjej och alltid följt mediabranchen.

Så då gick jag in på några web-sidor där det brukar finnas mediajobb. Och där fanns mitt drömjobb.
Ett jobb som var som klippt och skuret för mig.
Jag visste direkt att det här jobbet var det jag ville ha. Så jag sökte inga andra jobb.
Å jag hade sån tur att dom tyckte att jag var precis den dom ville ha.

I samma veva som jag stängde butiken så fick jag mitt nya jobb.

Storyn är naturligtvis väldigt mycket längre egentligen. Flera möten med flera personer, referenser och så där.
Men jobbet är mitt.
Jag börjar i september.

Det jag skall göra är att jobba på ett företag som heter Uppdragsmedia, som ingår i TT-gruppen (ni vet nyhetsbyrån). Där skall jag sälja media, kundtidningar, information på uppdrag av kund. Jag tror det heter säljare/projektledare/affärsutvecklare, typ.
Det är ett jobb jag kan, ett jobb där jag känner mig trygg i min yrkesroll och där jag är ganska säker på att jag kan bidra med mycket till organisationen.
Jag verkligen längtar efter att få börja jobba!
Här är en bild från jobbet.

Å vad mera. Det är ett jobb där jag är ledig på helgerna, och får semester, och gymkort, och en hel drös av arbetskamrater (som alla verkar supertrevliga).

Just nu är jag bara ledig.
Tar en Power Walk varje morgon, träffar vänner, har det bra och försöker hinna se hela House of Cards.

5 kommentarer:

Sus sa...

Strålande!! GRATTIS!!

Unknown sa...

Tack, Sus!

Tummelisa sa...

Gratulerar Dig till att ha fått ett jobb som Du vill ha/passar Dig. Skönt för Dig att vara ledig kvällar och helger och att få semester. Vet hur det är att jobba kvällar och helger när "alla" andra är lediga. Har själv gjort det i många år. Hoppas Du kommer att trivas. /Kram
Eva "Tummelisa"

Marja sa...

Så glad för din skull Vännen! Kram!

Unknown sa...

Tack, å tack, å jag hoppas och tror att jag kommer att stortrivas på nya jobbet.