söndag 1 september 2013

Härlig middag

Sista lördagen på semestern var igår.
Vi passade på att ha en liten middag för några goda vänner.

Här kommer lite bilder på dukningen.
Vinglasen kommer från Orrefors, Intermezzo. Klassiska och snygga.
Jag vet att de är lite dyrt med vinglas. Trots det hade jag sönder ett i morse när jag diskade.

Vattenglasen är klassiska. Iittalas Kartio-glas.Vi har dem i alla färger och både små och stora.
Det är våra finska rötter som manar oss till att visa finsk design när den är bra.
Jag tycker det är fint och kul att duka med vattenglas i olika färger.

Besticken är också finska, Hackman.
Faten är från Habitat. Jag tror att de inte finns i deras sortiment längre. Just de här har jag släpat hem från Barcelona i flera omgångar.
Runda tabletter använder jag enbart när vi sitter många runt bordet. De tar mindre utrymme. Annars tycker jag mycket mera om rektangulära tabletter.

Maten då,
undrar ni.

Till förrätt lagade jag bruschettas med getost och jordgubbar.
Det skall ni få lära er att laga:

Börja med att hacka en halv ask med färska jordgubbar i små bitar.
Finhacka en kruka färsk basilika.
Rör ihop 2 msk flytande honung med 2 msk balsamico vinäger.
Blanda ihop allt och låt det dra ett tag.
Såhär:
Sen tar du en hel baguette och skär i skivor.
Lägg skivorna på en plåt med smörpapper.
Pensla varje skiva med olja.
In i ugnen med plåten ett par minuter.
Ugnen får med fördel vara på. Typ maxvärme.Typ gilläge.
Nu pratar vi bara ett par minuter så att brödet blir lite varmt.
Ta ut plåten och lägg en liten bit getost på varje brödbit samt hackad rödlök.
Det går åt ca. 1/2 rödlök och 200gr getost.
Då ser det ut såhär
In med allt i ugnen igen. Den här gången 4-5 minuter. Osten skall smälta.

Lägg upp alla på ett fint fat och dutta på lite jordgubb/basilika-röra på toppen.


Det var förrätten.
Gott, färgglatt och en oväntad kombination.

Inga kommentarer: