onsdag 16 oktober 2013

Dagens konferensanläggning Rånäs Slott

Jag fortsätter min upptäcktsresa bland konferensanläggningar. Idag har jag besökt Rånäs Slott.
Det ligger nära Rimbo, en timmes bussresa från Stockholm.
Bekvämt att åka dit. Fick massor av jobb gjort medan jag satt i en bekväm buss.
Väl framme tog asfalten slut och jag möttes av två alpackor. En sorts kameldjur som liknar laman.
Det är vackert.
Sen en välkomnande skylt.
Väl inne möts jag av stora trappor, högt till tak, guldspeglar och en varm stämning.
Jag fick berättat för mig att Rånäs stod klart 1844. Fast det totalrenoverades 1998-99. Han som skötte renoveringen heter Göran Wisell. Hans son, Ulf, började jobba på slottet när det stod klart och idag är han VD.
Ulf hittade jag i köket. Han trillade köttbullar.
Står du alltid i köket, frågade jag lite förvånat.
Nej, sa han, men jag är kock från början, så får jag plats härinne så drar jag mig inte alls för att hjälpa till.

Det tror jag genomsyrar hela stället. Det genuina intresset för allt som händer där. Att alla som arbetar där gör det dom kan när det behövs.

Hotellrummen på slottet är alla inredda i olika stilar.

Som det här i svart, vitt, rött.


Eller det här i pistagegrönt och blommigt.
Alla rum är olika, alla 50 rum.
Och den som designat dem alla är en tjej som jobbar på slottet med något helt annat. Hon bara är superintresserad och hon gör det bäst.

Alla som jobbar på Rånäs brinner för sitt jobb och älskar slottet.
Det är sånt som känns i hjärtat så fort man kommer innanför dörrarna.

Matsalen färdigdukad för lunchgäster.
Till och med vattenflaskorna har stil och klass.
Efter lunch tog vi en promenad till sjön. Bedårande vacker höstdag.
Brygga, uteplats, badsjö, vintervak och sjöbastu.
Dessutom finns det tre badtunnor modell större som är uppvärmda året om. Åker man dit på en weekend så ingår allt det här underbara.
För övrigt skulle jag lätt kunna gifta mig där, om jag inte redan var gift.
Det är jag!


Inga kommentarer: