onsdag 30 oktober 2013

Warszawa del 4 av 4

Nu är vi färdiga med shoppingen och mörkret har laggt sig. Vi paserar Kulturpalatset som ikväll är färggladare än igår.Det ser nästan ut som en rymdraket som landat.
På hotellet tar vi en dusch och byter om till finare kläder. Sen tar vi en taxi på gatan och åker till restaurangen där vi bokat bord.
Vi åker över floden Wisla till stadsdelen Praga. Det är de gamla judiska ghettot. Idag sägs det vara på väg att bli hipt.
Vi passerar fotbollsstadion som byggdes till Fotbolls EM-2012. Den rymmer 58 500 åskådare (jämför med Friends Arena som tar 50 000).

Efter många skumma kvarter kör taxin in i ett industriområde, förbi en vägbom och fram till vår restaurang. Warszawa Wshodnia. Området heter Soho Factory. Här finns flera designers, tidningsredaktioner, reklambyråer och utställningsytor. Så finns den här restaurangen.

Den öppnade för knappt ett år sedan av kocken Mateusz Gessler som är, om jag förstår det rätt, son till en väldigt berömd kock. Anledningen att han öppnade restaurangen här, i ett ganska folktomt område, är att han verkligen ville ha en gammal fabrikslokal och sådana finns inte på huvudgatorna.
Så här ser det ut inne.
Fabrikslokal med industriell inredning. Mycket folk, mycket att titta på och väldigt överraskande.

Takhöjden gör att det är bra akustik i lokalen, sorlet från andra runtomkring stör inte alls.
Maten var fantastisk, tycker jag. Blinier med lax och löjrom

Här är min varmrätt, kött inlindat i rökt bacon och toppad med gåslever.

Ett liveband spelade lounge musik, typ Fly me to the moon, let me play among the stars. Let me see how spring is like on Jupiter and Mars.
Och då var det nästan som på film, något äldre par började spontandansa där mellan borden och flera andra följde efter.
Åker ni till Warszawa så måste ni besöka den här restaurangen.
Middagen med förrätt, varmrätt, vin och kaffe för två personer kostade runt 600 kronor. Taxi dit kostade 40 kronor.
Vi tog oss en liten nattlig promenad runt i Soho Factory området innan vi tog taxin tillbaka till centrum.
Bild tagen utan blixt. Föreställande ett stort hus med en neonskyllt.

Färgglada gamla bussar.

Ytterligare en neonskyllt.

Rolig parkbänk.

Där tar min resa slut.
Nästa dag är det bara frukost och sedan hemfärd.
Men jag skriver ett inlägg till om praktiska saker.

Jag hoppas ni blivit inspirerade.
Jag är väldigt förtjust i den här staden, såpass att jag säkerligen återvänder snart.

Läs tidigare inlägg med massor av Warszawa-tips:
Del 1 HÄR!
Del 2 HÄR!
Del 3 HÄR!
Praktiska tips HÄR!

Inga kommentarer: