lördag 23 november 2013

Lördagspromenad 13 km

Vi har börjat promenera, min man och jag.
Eller jag har alltid power walkat medan mannen hatat promenader.
Men han är omvänd sedan någon vecka, pga en besvärlig rygg får han inte gymma så mycket men behöver röra på sig.
På lördagar tar vi oss ofta en lång tur, till Södermalm och tillbaka.
Jag har börjat uppskatta Söder. Vilket jag inte gjorde för ett halvt år sedan.
Idag stötte vi på den här snubben, med juleljus i pälsmössan och kompmusiken i en liten synt. Han sjöng förjäkligt bra. Riktigt himla bra. Grym är han.
Efter en sväng på Söder så tog vi oss till Gamla Stan och deras julmarknad

Jag vill ha ett skinnarmband med tennfläta, ni vet de här från Lappland.
De kostar mellan 250-350kr lite beroende på bredd och utformning.

Inte så juligt än. Det skulle behövas snö för att uppnå julstämning.

Men så, hux-flux, kl. 15:00 idag kom julen.
Då slogs strömmen på. #stockholmsjul
Stockholmsjul är all den vackra julbelysningen här i huvudstaden.idag var den storadagen.

Här är bron från riksdagshuset till Drottninggatan. Riksbro .

Jättefint. Jag älskar juleljus. I överflöd. 
Jag bryr mig inte alls om energisparande, jag vill ha det upplyst under de mörka månaderna.

Väl hemma lagade jag en fantastisk köttfärssås.
Med vitlök, sambal, kalvfond, rött vin, grädde och mutti tomater.

Till det delade vi på en flaska Beaujolais nouveau, ni vet vinet som släpptes i torsdags.
Det är ett franskt vin som släpps tredje torsdagen i november varje år. Årets skörd, lättdrucket, fruktigt och gott till enkla rätter som kyckling eller köttfärssås. Vinet skall serveras lite svalare än vanligt rödvin, 12 grader kanske. Lägg det i kylen 40 minuter innan det skall drickas eller förvara det i kylen och ta ut det 40 minuter innan servering.
Bon apetit.

Inga kommentarer: