söndag 1 december 2013

Podcaster

Lyssnar du på podcaster?
Jag gör det mycket och ofta.
Jag lyssnar istället för att läsa en bok.
Varje kväll innan jag somnar så lyssnar jag på någon.
Jag lyssnar när jag är ute och promenerar, när jag reser och när jag är på semester.

För dig som inte hittat podcasterna än så vill jag hjälpa dig med det.

Först undrar du säkert vad det är. Podcast.
Det är ett radioprogram som laddas ner (eller lyssnas på direkt) från internet.
En del är gjorda av privatpersoner, andra av kändisar och en del kommer från de stora mediehusen som Sveriges Radio eller Aftonbladet.
De kan vara långa eller korta, de kan handla om precis vad som helst.

Börja med att ladda hem gratisappen Podcast.
den ser ut såhär:
Väl inne i appen väljer du "Topplistor". På fliken, eller spalten LJUD ser du de populäraste podcasten.

Klicka på den du vill lyssna på så kommer de i ordning med det nyaste avsnittet överst och det äldsta längst ner.
Sen klickar du på det avsnitt du vill lyssna på. Då lyssnar du direkt på internet. Det är bäst om du inte kan lagra jättemycket på telefonen.
Inför resor, när jag är utomlands och inte har tillgång till gratis internet så laddar jag hem lagom mycket.

Mina personliga favoriter:

Värvet, Kristoffer Triumf intervjuar kända och mindre kända svenskar. Han pratar länge med dem, han pratar djupt med dem och han kommer långt innanför skinnet på dem alla. Tips, lyssna på avsnitt med människor du inte känner till så väl. Det är många gånger väldigt överraskande och allmänbildande.

Filip och Fredrik, Sveriges största podcast. Med all rätt. Nytt avsnitt kommer varje torsdag.

Alex & Sigge, lättlyssnat och samtidigt väldigt utlämnande med Alex Schulman och Sigge Eklund. De pratar om dagsaktualiteter, sina egna tillkortakommanden men även om kultur, barn, kändisar och livets alla grubblerier. Ibland alldeles lysande.

Adam och Kompani, Adam Alsing, Carin Da Silva och Daniel Breitholtz ger ut ett nytt avsnitt varje tisdag. Oftast. Överlägset den podcast jag skrattar högst till. Dråpligt om vardagen. Härlig trio som verkligen bjuder på sig själva.

P3 Dokumentär, allmänbildning! Varje avsnitt är långt över en timme. Varje avsnitt handlar om EN sak som är viktig att veta något om. Och om den saken får man reda på nästan allt, Till exempel Kreugerkrachen, Mordet på Engla, Knutbydramat eller Bordellhärvan. Lyssna och lär!

Sommarpratarna, är vad det låter. Alla Sommarpratarna från radio. Perfekt att ladda ner inför semestern. Ligga på stranden och lyssna på ett avsnitt om dagen.

Vinpratarna, Andreas Grube och Beatrice Becher pratar om vin. På ett lättsamt, underhållande och lärorikt sätt. För alla som gillar vin.

Utöver de här så lyssnar jag på flera podcaster som handlar om reklam och media, eftersom jag arbetar med det. Oavsett vad du jobbar med så finns det säkert specialpoddar om det. Gå in i appen och SÖK. Du kommer att hitta ett nytt universum.

Inga kommentarer: