måndag 9 december 2013

Teknikens under - eller inte

Sedan väldigt länge har vår lampa i kylen varit trasig.
Eller inte bara lampan, för den har jag bytt, utan något var trasigt med den där strömbrytaren som dörren tar emot så lampan slocknar.
Det började egentligen med någon slags glapp i den. Så ibland när man öppnade kylskåpsdörren så lös lampan.
Ibland lös den inte.
Irriterande.
Jag är inte teknisk. Min lösning hade varit att köpa en ny kyl.
Min man är inte teknisk. Men han är ju man och har därmed lite svårt att erkänna den sortens kunskapsluckor.
Hans lösning var att slå till kylskåpslampan allt vad han orkar.
Sedan dess har den inte fungerat alls.
Det var runt halvåret sedan.
I lördags hade vi en vän här på besök. En som löser den här sortens problem lite varsamt, med skruvmejslar och grejer.
Mannen var otroligt delaktig.
Han stod i hallen och drog ut proppen när kylen behövde vara strömlös.

Nu blir jag chockad varje gång jag öppnar kylskåpsdörren:
Vem fasen har glömt att släcka lampan, tänker jag.

Ja, det var två dagar sen.
I  morse vid sju-tiden öppnade jag frysen. Skulle slänga in något där. (varför gör man sånt klockan sju???)
Det rann vatten ur den.
Tydligen så slogs inte frysen på när strömmen slogs på i lördags.
Så i två dagar har frysen varit avstängd.
Jag har länge "tänkt" att jag måste frosta av frysen. Fast inte just en måndag morgon klockan sju...
Så nu städar jag frys.
All is har inte smultit än men jag hackar på med en kökskniv.

1 kommentar:

Shamrock sa...

Nej vad tråkigt (och jobbigt kl 7 på morgonen)