fredag 14 februari 2014

Min favoritrestaurang i Barcelona

Ganska ofta får jag frågor om Barcelona. Vänner och bekanta vill ha tips om bra ställen.
Här kommer min favoritrestaurang.
Den är på intet sätt extremt lyxig eller annorlunda. Den är bara väldigt hemtrevlig.
Jag och min man upptäckte restaurangen för närmare 15 år sedan. Vi återkommer alltid dit. Vi är alltid supernöjda, mätta och på gott humör när vi går därifrån. Och vi är inte barskrapade.
Dessutom är det verkligen inget turistställe. Restaurangen ägs av en familj, alla i familjen jobbar där. Vi har sett deras barn växa upp från att ha varit i 10-års åldern till att nu vara vuxna.
Restaurangen heter La Palmera.
Den ligger i korsningen Mallorca/Enric Granados, ett par kvarter från huvudgatorna i Eixample.
Deras vinlista är noga genomtänkt. Nu senast när vi var där så drack vi det här fantastiska vinet från Cune. Cunes Gran Reserva Imperial blev utvalt till Årets bästa vin 2013. Det här var inte Gran Reserva utan Crianza men herre gud vad god den var. På restaurangen kostade den ca. 110 kr (13 euro).

Maten är också något av det godaste jag ätit. Enkla rätter tillagade med fina råvaror och ett stort mått kärlek.
Under den varma årstiden finns det en liten uteservering mitt i vägkorsningen utanför. Väl avskild med lite gröna växter så att trafiken inte stör alls. Där har vi suttit många gånger med goda vänner till sent in på småtimmarna.
På vintertid får man sitta in i den mysiga rustika restaurangen.
Jag brukar boka bord där för att vara säker på att få plats. Fast jag är ju typen som alltid brukar boka innan för att vara på den säkra sidan.
Tänk på att man i Spanien inte äter före 21:00. Själv brukar jag boka till 22:00 för att inte behöva vara först på restaurangen.

Inga kommentarer: