måndag 21 april 2014

Blocket äger

Ja ni vet den här renoveringen. Den som aldrig verkar ta slut.
Nu är det målat och klart. I morgon kommer en elektriker för att ge oss ett pris på eljobben som måste utföras. Typ bänkbelysning i köket, infällda spotlights i hallen och några extra eluttag här och där.
Efter det skall vi få upp en målad glasskiva i köket, istället för kakel. Det kallas för köksglas.
Påsken blev ju inte riktigt som vi planerade. Vi skulle hinna städa och få i ordning allt. Men istället har vi, i vart fall mannen, inte gjort något.
Nu kommer han att protestera om han skulle läsa bloggen (vilket han inte gör). För han har städat toan. Fyrtioelva gånger.
Jag har tvättat fönster, skruvat ihop fem bokhyllor, varit iväg med emballaget, tömt åtta flyttlådor och tvättat alla handdukar, mattor, morgonrockar och gardiner.
Utöver det så har jag hängt på blocket.
Jag har sålt.
Först den här soffan.
Den har stått i hallen och använts enbart till att lägga jackor och väskor på. Snyggt!
Nu när hallen är nymålad och fin tänkte vi börja använda galgar till jackorna. Det är nytt i den här familjen.
Så jag la ut soffan på Blocket i lördags morse. 20 minuter senare ringde telefonen och ytterligare en halvtimme senare var tjejen här och köpte soffan. 800:- och inget fånigt prutande.
Oj, vad lätt det gick. Då har jag en gammal symaskin. En trampmaskin från Singer.
Den är nog inte värd att sy med men som avlastningsbord är den trevlig. Hos oss har den stått i köket men nu passar den inte längre. Mannen har ondgjort sig över den. Tung som fasen.
Så jag la ut den också på Blocket, för 500kr. Det tog lite längre tid, knappt ett dygn. Men nu är den också borta. Killen ville egentligen ha underredet och sen lägga en marmorskiva ovanpå. Han tog fram plånboken, tittade på mig och sa att han tänkte pruta. Då avbröt jag honom och sa med ett stort leende; att det är ju så dumt att pruta, för det är ju trots allt påsk. Just så, sa han och betalade.
Underbart. Bara det att slippa forsla bort det här själv.

Inga kommentarer: