måndag 19 maj 2014

Dom Polski får tre nallar av mig

Dom Polski är en av de lyxigaste restauranger i Warszawa.
Det är en villa som ligger på andra sidan floden Visla. Från rondellen vid fotbollsstadium är det 10 minuters promenad. Hela området är mysigt med flera uteserveringar.
Maten är god. Portionerna är stora och efterrättsvagnen är enorm.
Servicen är förstklassig, miljön är vacker och allt är helt perfekt.
Det som saknas är movement.
Stället är perfekt för familjehögtider. Tradition och lyx. Men inget kul.
Titta så vackert. 
Här satt vi och åt god mat.
Tre-rätters, vin och kaffe kostade 700 kr totalt för två personer.
Det är billigt.
Nackdelen är att nästan inga gäster är från Polen utan borden fylls av danskar, fransmän, amerikanare och ryssar.
Det blir så när en krog finns med på varenda turistsida.
Ni vet hur jag är. Jag gillar inte det. Jag vill hitta upplevelserna och det nya spännande upcomming.
Jo maten i polen. den är generellt ganska lite kryddad. Och portionerna är stora. Det här är min smarriga efterrätt, en marängtårta.
Dom Polski serverar traditionell polsk mat. Det betyder kött, lamm, anka och potatismos. 
Vi lämnade restaurangen mätta men inte uppfyllda av intryck.


Promenerade den vackra vägen mot fotbollsstadium och hoppade på en spårvagn.
Knöfullt med folk men alla är glada. Det är lördag kväll. Och melodifestival.
Vi tog oss ner till city och smet in på en bar där de visade melodifestivalen på storbilds-tv. Perfekt. Röstningen börjar precis.
Och rätt låt vann.





Inga kommentarer: