söndag 18 maj 2014

Marriott Warszawa får av mig 3 nallar.


Att välja hotell är verkligen en fråga om tycke och smak.
I Warszawa är det nästan inte en ekonomisk fråga.
Jag vill alltid bo fint. I vart fall 4*. Jag har provat med att bo billigt på lite sunkigare ställen i storstäder där det kostar mycket. Men jag blir missnöjd. Det är inte så att "man är ju aldrig på hotellet i alla fall". För det är man. Man kommer utmattad till hotellet efter massor av promenerande. Och så vill man ha det lite mysigt och romantiskt. Det har man inte om rummet är sunkigt och väggarna papperstunna. Det är en helt annat känsla att komma till ett lyxigt rum med mycket yta.
Jag vill gärna att hotellrummet är minst 20 kvm.
Jag vill att det är väldigt centralt. Inte i turistområdet - centralt - utan nära den fina shoppingen eller i ett roligt krogtätt område.
Jag vill gärna att det är lite personligt.
Och jag behöver ingen frukost för jag älskar att gå ut tidigt på morgonen och leta redan på mysiga fik där jag kan äta frukost omgiven av folk från orten som är på väg till jobbet. Härligt. Då känner jag att jag upplever något annorlunda.

I Warszawa bodde vi i exakt ett sådant hotell förra gången, Residence Diana.
Perfekt läge, perfekta rum, toppen på alla sätt och vis.

Den här gången valde vi 5* Warsawa Marriott.
Det är ett lyxhotell. Vi hittade ett erbjudande som var i budgetklass. Ett rum två nätter inklusive frukost kostade 1 300 kr. totalt.
Rummet var generöst och sängen gigantstor.
Utsikten från 28:e våningen gick inte att klaga på.
Fast vi hade utsikt mot baksidan, inte mot Kulturpalatset och centralen.
Det som inte var så fint var badrummet
Ont om krokar att hänga grejer på och en trasig duschslang. Just det att duschen är trasig och droppar är uselt. Det är så billigt att laga så varför fixar de inte det.
Frukosten var en dröm för den som älskar mat och sötsaker. Men helt opersonlig.
Inte ett dugg kul eller spännande att trängas med alla turister.
Lite avsmak får man också av de där som lassar en tallrik full med ett berg av pannkakor, för att sedan ösa på med en sjö av sirap, och avsluta med tolv slevar grädde.

Marriott säger själv att de är ett hotell som ligger centralt. Det är inte centralt i mina ögon. Mittemot ligger Kulturpalatset och centralstationen. Men själva staden med Nowy Swiat ligger två-tre hållplatser bort med spårvagnen. Ser nu skyskrapan bakom mig, det är hotellet och jag står på hållplatsen i stan. Det ser inte långt ut, men det är en ointressant sträcka som blir väldigt dryg att gå om man traskar fram och tillbaka några gånger.

Summa:
Läge: kan absolut vara bättre
Rummen: OK men småfel som ingen brytt sig om alla fixa, samt ett minus för heltäckningsmatta.
Personlighet: total avsaknad
Charm: nix
Lyx: Jo
Internationellt: Absolut, från ryssar och oljeshejker till damer i baren som köps för zloty.



Inga kommentarer: