onsdag 14 maj 2014

Shopping i Warszawa Arkadia och Ul. Mokotowska

I Warszawa finns den bästa shoppingen inne i stora köpcentrum. Det finns flera nära centrum.
Förra gången tillbringade vi en halv dagZłote Tarasy som ligger bredvid centralstationen. Den är jättebra men vi har redan sett den. Så den här resan tog vi oss an Arkadia.
Jag var inställd på att shoppa ganska mycket - billigt.
Jag handlar bl.a. här.
Inglot är ett makup-märke av väldigt bra kvalitét. Jag köpte läppstift och nagellack. Fina somriga färger för 50 kr styck.
Vill man ha vanliga hudkrämer och billiga sminkmärken som Max Factor eller Rimmel så skall man besöka den här kedjan.
Här kostar en stor flaska Nivea bodymilk 30 kr. Det finns ytterligare en liknande kedja, Rossmann, men mannen säger att rak-prylar är lite dyrare där.
På apotek fyller jag på med billiga värktabletter. Vanliga Ibumetin 400mg i storpack, 48 st, för några tior. Så adderade jag nezeril och Voltaren och fick betala totalt 50 kronor.

Men det finns modebutiker också.
GAP.

Det är inte billigare där än att köpa i deras vanliga web-shop. Samma pris. Men det är himla trevligt att kunna prova. En tröja fick jag med mig.
Arkadia är flera våningar högt och väldigt stort.
Sportskor köper alla som besöker Warszawa. Det finns massor. 
Converse kostar nog lika mycket där som hemma men utbudet går inte att jämföra. ALLA färger och alla limited editions och alla specialare finns överallt. Love it.
Utom då det att jag inte gillar Converse. En liten detalj.
Jag vet att jag har några par och att jag tvingar mig att använda dem, men jag trivs inte i dem.
Jag köpte mig ett par gröna sköningar.
Dom gick loss på en 500 kr.

Vill man shoppa utomhus, och det vill man gärna om solen skiner, så rekommenderar jag gatan Ul. Mokotowska.





Exakt den här sträckan. Börja från Nowy Swiat och gå inte mot Gamla stan utan åt andra hållet. In på den lilla gatan Bracka och följ den till ett stort trist torg.
Ser det ut såhär så är ni rätt. Sen kommer den mysiga gatan Mokotowska. Det är en gata med ganska fina butiker och nästan inga kedjor. Små personliga och roliga butiker. En hel del inredning och mycket mode.
Jag hittade en smyckesbutik som jag hade kunnat köpt upp. Stenarna är äkta men metallen är inte ädel. Numera bryr jag mig inte. Är det roliga och vackra smycken så köper jag. Ringarna här kostade en hundring per styck.
Jag köpte inga. Men jag köpte ett halsband. För 200 kronor.
Här ser ni tre av mina nya nagellack också.
På den här gatan finns några coola barer. 
Polsk öl smakar himla gott.
En öl för en tia.
Å så satt vi ute och njöt av solen.





Inga kommentarer: