torsdag 15 maj 2014

Tvåårskontroll efter bröstcancer

Tiina min vän hade en shoppingdag i Stockholm idag. Hon firar.
Hon firar att hon igår var på tvåårskontroll efter sin bröstcancer och att hon är frisk.

Ni som varit här ett tag har följt resan.
Ni minns när hon fick beskedet, opererades, gick på kemoterapi, provade peruker, tappade håret, fick strålbehandling och håret tillbaka. Ni minns hennes trötthet men också hennes livsglädje.

Idag skålar vi för livet och glädjen och vänskapen. Idag firar vi att sommaren kommer NU.
Läkaren hon var hos igår berättade att redan på 80-talet gjordes en undersökning på bröstcancerpatienter som visade att de patienter som lyckas behålla glädjen i livet, deras behandling går lättare, fortare och de överlever oftare.
Jag vet inte om det är sant, men jag tror att det kan vara så.

Men hur har du lyckats behålla glädjen i livet, hur har du lyckats undvika sorgen, frågade jag.
Jo, sa Tiina, Jesus hade 12 lärjungar, jag har 22. Det är mina väninnor som jag pratat med. Jag har valt att prata med alla mina väninnor om det här. Att prata om det och få stödet från mina kära har varit min medicin. Det räcker inte med en handfull vänner, man måste ha många, för att ingen av vännerna orkar lyssna på allt. Jag hade 22 som jag portionerade ut mina tankar till. Och från alla fick jag dubbelt med livsglädje och kärlek tillbaka.

Kulturhusets tak, vitt vin och en frisk Tiina.

Inga kommentarer: