fredag 6 juni 2014

Köksglas istället för kakel

Nu sätter dom upp våra köksglas. Det har varit ett himla jobb med dem. Först mäta, sen beställa, sen har jag målat glasen fem gånger, sen har det torkat ordentligt - typ 3 dagar.
Färgen jag målar med är våtrumsfärg. Det är lite dyrare än vanlig men sägs hålla bättre. Just den här färgen är från Alcro och heter AD 9 TODDY. Lite som äggtoddy. Kostar runt 250 kr.

Själva glasen är dyra, kostar runt 4-5 000 kr för jag har ett stort kök. Jag beställde 6mm tjockt härdat glas som heter Optiwhite. Det är blyfritt och innehåller inte den gröna färgen som annars finns i glas.

Hade jag beställt redan målat glas så hade det kostat det dubbla. Så jag målade själv. Man målar på baksidan, fast det fattar ni va.
Monteringen fixar jag inte själv. Tur man har barn och vänner för nu sätter Micke och sonen upp dem. Limmar med något speciallim och sen blir det silicon i skarvarna. Det tar vi om några dagar, först måste limmet torka ordentligt.
Men vet ni vad.
Det blir toppenfint.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi håller också på och renoverar hela lägenheten inkl.byter alla.möbler. I köket har.vi gjort som du fast tvärtom, hade glas men nu jättefint kakel istället :)
Kram Joanna