söndag 25 januari 2015

Restaurang Piast - en polsk restaurang i Stockholm

I fredags var vi på restaurang Piast på Tomtebogatan 22 (T-bana S:t Eriksplan). Restaurangen öppnade i våras.
Jag köpte ett Groupon erbjudande till restaurangen redan i september men har inte haft tid att utnyttja det förrän nu.
Under hösten har Piast fått en hel del bra recentiorer och det pratas mycket om restaurangen. Goda vitsord till största delen. Så min nyfiken het var stor. Kul, tyckte jag, att jag köpte erbjudandet innan de blev så kända.
3-rätters middag samt ett glas bubbel för 2 personer kostade 400 kr. Jag köpte för fyra personer.

Jag tror att restaurangen inte tycker att det är så kul längre. De tjänar inga pengar och numera är det fullsatt ganska ofta.
Bordet bokade jag i december och nu var första kvällen det fanns lediga bord för oss som inte ville gå dit en vardag.
Vi kom i tid, klockan sju, men det visade sig att vår bokning var till klockan åtta. Någon av oss, jag eller restaurangen, har skrivit upp fel tid.

Det gjorde ingenting, vi släntrade ner till Rörstrandsgatan och gick in på första bästa bar där vi hann med en fördrink innan middagen.
Tillbaka till Piast. Se så mysigt det ser ut från utsidan.
Man blir verkligen inte besviken när man kommer in. Det är väldigt mysigt och genuint.
Menyn är väldigt polsk. Det vore konstigt annars. Kött, fågel och vilt. Ingen fisk och ingenting för vegetarianer.
Det gick snabbt att beställa, en del rätter var slut andra var inte möjliga att beställa när man åt på Groupon. 
Jag valde en charktallrik till förrätt och lammlägg till varmrätt.
Vi kanske borde tagit in vodka för här finns många sorter, men vi tog bara in lite vin och någon polsk öl.

Maten smakade bra. Lammlägget var riktigt mört och fint och serverades med bovete.
Sen kom det där onödiga strulet.
Ingen frågar om efterrätt utan vi får be dem om det, trots att det ingår.
Ingen serverar bubbel utan vi får be om det, trots att det ingår.
Det hade varit så lätt för dem att ställa fram var sitt glas bubbel så fort vi satt oss. De är medvetna om vad som ingår i det jag köpt, men att låtsas att det inte ingår och hoppas på att vi glömt är bara trist.
Tanken är ju att vi skall gilla stället och komma tillbaka snart igen.
Saken är den att vi verkligen gillade stället för att det är ett mysigt ställe, ombonat och hemtrevligt.
Maten är polsk. Gillar man inte polsk mat så är det fel ställe. Polsk mat är fågel, kött och vilt. Fågel är anka, gås och fasan. Polsk mat är surkål, potatis och ganska fett. Polsk mat är brun. Jag gillar polsk mat så jag gillar matten - mycket.
En lite trist sak är att ventilationen inte fungerar jättebra och att köket är öppet mot restaurangdelen. Kul att se kocken arbeta men trist att kläderna stinker matos efter restaurangbesöket.
Restaurang Piast får tre (3) nallar av mig.


Inga kommentarer: