söndag 7 februari 2016

Så köpte vi en lägenhet i Spanien - sök på nätet

Vi har länge tänkt att "senare, när vi blir äldre" så skall vi köpa ett boende i Spanien.
Det är lite så som många säger.
Vi har köpt vår lägenhet nu. Det gick väldigt snabbt. I några inlägg kommer jag att berätta om hur vi gjorde. Både hur vi köpte våningen och hur vi sedan ordnade med hantverkare, inredning och uthyrning.

Jag har alltid följt några mäklarsidor. Eller egentligen bara en. FOTOCASA.
Det är det närmaste Hemnet jag hittat i Spanien.
Skillnaden på svenska och spanska mäklarsidor är att spanska mäklare inte bryr sig om homestyling alls. Verkligen inte alls. Man får inte skrämmas av skurhinken står på golvet i vardagsrummet eller att smutskläderna ligger i en hög på sängen. Dessutom kan alla gardiner vara fördragna och det brukar inte finnas bild på någon utsikt. Vi prioriterar olika.
Så här kan dyra lägenheter se ut hos spanska mäklare
Överfyllt vardagsrum med babysäng och bilbarnstol.

 Kök med disken kvar och bakom micron har man stuvat undan det man inte vill skall synas. Men se, en frukt i skålen...
Ett sovrum med bäddad säng. Men strykjärnet...
Man måste se förbi det här.

Vi riktade in oss på att leta efter det vi vill ha.
Hur många sovrum. Vi ville ha minst 2. Då är det en 3:a enligt våra svenska mått. I Spanien räknas antal sovrum.
Vi ville dessutom gärna ha 2 badrum.
Vi ville ha terrass, inte bara en balkong.
Eftersom vi vill bo mitt i en stad, inte i ett turistområde, så letade vi efter takvåningar. Översta våningen har ofta större terrasser.

Just för att jag vill bo i ett vanligt hus i en vanlig spansk stad så ville jag köpa från en spansk mäklare.
Eftersom jag inte har erfarenhet från att köpa bostad av svensk mäklare i Spanien så tänker jag inte komma med jämförelser. Jag kan självklart förstå att det känns tryggt att köpa från någon som pratar samma språk. För det är inte jättelätt.






Inga kommentarer: